Református Általános Iskola

2025
Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata, megvétel
Felelős tervezők: Biri Balázs, Szabó Levente
Munkatársak: Lázár Csaba, Mantuano Eszter, Rátgéber László
Tervünkben a református iskolák legnemesebb hagyományát szerettünk volna alapul venni úgy, hogy azt ötvözzük a korszerű iskolai térhasználat igényeivel, és a szűkebben értelmezett hely, Szigetszentmiklós kisvárosi karakterében hozunk létre egy olyan közösségi épületet, amely települési kapcsolataival és külsős használatot is lehetővé tevő tereivel, térkapcsolataival több mint iskola: katalizátora képes lenni közvetlen és tágabb környezetének.
Ennek érdekében az alábbi alapvetések határozzák meg javaslatunkat:
KISVÁROSI ALKÖZPONT
Az alapvetően heterogén helyszín szükséges telekalakításait, településrendezését kihasználva olyan kisvárosi teret fogalmaztunk meg, amely nem csupán az iskola megközelítését szolgálja, nem kizárólag annak méltó előtere, de egyfajta alközponttá is képes válni mindazon funkciókkal, amelyek megnyithatók a környékbeliek számára.
OLDOTT TÖMEGFORMÁK
Az épületegyüttes tömegformálását az egyszerűség, az archetipikus formák éppúgy jellemzik, mint az oldottság, a telepítés tervezett spontaneitása, alacsonyabb és magasabb tömegek változatossága, amelynek kettős célja otthonos tanulási terek megfogalmazása és a környezet heterogén lakóépületeinek léptékéhez való igazodás.
VILÁGOS TÉRSZERVEZÉS
Áttekinthető, világos, egyértelmű, hierarchikus rendbe szervezett fő- és mellékterek láncolatának megfogalmazására törekedtünk, amely együttesen úgy sugároz rendet és harmóniát, hogy közben változatos, ingergazdag tanulási világot alkot.
INTENZÍV BELSŐ ÉS KÜLSŐ TÉRKAPCSOLATOK
Arra törekedtünk, hogy szinte minden közösségi vagy oktatási tér egymással és a kerttel is folyamatos és intenzív kapcsolatban legyen, mind az inspiráló átlátásokat, mind a tényleges átjárásokat tekintve.
TERMÉSZETES ANYAGOK HASZNÁLATA
A megcélzott otthonosság élményét az általános iskola egyik fő karakterének tekintjük. A nyerstégla látszó használata ezért dominál a földszinten és az aulatér kiemelkedő tömegének falain, és a látszó faszerkezetek, burkolatok ezért jelennek meg az iskolaszárnyak emeletén és a tetők szerkezetében, valamint a belsőépítészet elemeinél.